Affiliatemarknadsföring – En bransch utan kontroll

Min karriär inom affiliatemarknadsföring höll på att ta slut innan den börjat på allvar. Med risk för att bli långrandig ska jag försöka återge vad som hände.

Innan jag går in på vad som hände vill jag bara göra klart att målet med denna bloggpost är inte att svartmåla de inblandade företagen Loopia och Double utan det jag vill visa är att detta verkar vara en bransch helt utan kontroll där allt hänger på att företaget som erbjuder programmet och affiliatenätverket som förmedlar programmet sköter allt utan felaktigheter. Att jag namnger Loopia och Double är för att visa på storleken på företag där detta kan hända. Däremot har jag valt att inte ta med namnen på de personer som varit inblandade eftersom jag inte tycker det tillför något av värde.

Detta hände

Jag registrerade mig för affiliatenätverket Double och ansökte till Loopias program vilket jag blev godkänd för. Kort efter får jag veta av en bekant att han har registrerat ett webbhotellskonto hos Loopia den 9 november efter att ha klickat på min banner. Efter några dagar tittade jag på mitt konto hos Double som visade en försäljning med en provision på 3,90 kr vilket jag tyckte var väldigt lite. Eftersom jag är nybörjare inom affiliatemarknadsföring antog jag såklart att allt var i sin ordning och förutsatte att rätt provision slutligen skulle komma in på kontot när Double och Loopia hade gjort alla sina kontroller. Efter det glömde jag bort att kolla kontot tills jag den 11 november loggade in igen och fick se att det fortfarande bara var 3,90 kr på kontot och jag började nu förstå att något inte stod rätt till. Nu började en lång och seg process med Double och delvis Loopia. Nedan följer ett kort referat av mejlkorrespondensen jag inledningsvis hade med Double och sedan med Loopia.


11/11 Jag mejlar Double om att provisionen verkar felaktig.
18/11 Har inte fått något svar så jag skickar en påminnelse.
25/11 Double svarar med att de inte ser någon teknisk störning mellan dem och Loopia.
26/11 Double fortsätter att undersöka.
26/11 Jag är CC på ett mejl mellan två personer på Double om att Loopia verkar rapportera fel i trackingkoden.
29/11 Jag svarar och frågar om jag alltså ska få mina pengar eftersom de hittat ett fel.
29/11 Double vill inte lova något utan säger igen att om det är fel så kommer jag få mina pengar.
30/11 Double undersöker fortfarande och får inte tag i rätt person på Loopia.
08/12 Jag mejlar för att höra mig för hur det går.
08/12 Double svarar att de inte fått tag i någon på Loopia (mejlen har studsat). De fick tillslut tag i en person på Loopia. Enligt Double kan det vara en låg ersättning pga en kampanj Loopia hade i september. Dock skedde ju beställningen i november... En sak värd att notera är att när kampanjer är aktiva så beräknas provisionen utifrån detta. Alltså, kostar ett webbhotell 1kr så får man alltså provision baserat på detta pris... Detta kunde alltså vara en förklaring till den låga ersättningen enligt Double. Loopia skulle nu se över den tekniska lösningen men enligt Double var det extremt osannolikt att fel värde rapporteras in. Hörde jag inget mer från dem så var ärendet avslutat.
09/12 Jag påpekade igen att det var fullt pris som hade betalats och således var det ingen kampanj. Nu började jag tröttna rejält så jag satte Loopia som CC på detta mejl så de fick se vad som händer.
09/12 Får ett svar från Double där de skickar vidare svaret de fått från Loopia. Loopia sa att de inte såg några konstigheter med trackingkoden så det var troligtvis kampanjen som var orsaken till den låga provisionen. 10 kronors-kampanjen var aktiv 29/9-10/10. Min sale var den 9 november... De nämner också att de kan vara andra kampanjer aktiva men eftersom personen fick betala fullt pris så var inte det fallet här. Double avslutar med att säga att de inte kan göra så mycket mer. De måste förlita sig på de värden som rapporteras in.
09/12 Jag påpekar igen att köpet var den 9 november för 1457, alltså fullt pris. Enligt Loopia prislista ska alltså provisionen vara 395,50 SEK. Jag frågar igen om de anser att trackingen fungerar...
10/12 Double hänvisar nu till Loopia (mejladress plus namn på en person). Jag skulle återkomma till Double om provisionen var felaktig.
10/12 Mejlar kontakten på Loopia och klipper in hela konversationen med Double. Förklarar att pengarna i sig struntar jag egentligen i utan att jag blir irriterad över sättet detta sköts på och att jag vet att det är fel provision som betalats ut.
10/12 Jag får svar från personen på Loopia. Han känner till ärendet och har haft kontakt med Double. De hittar inga felaktigheter i trackingkoden. För att kunna felsöka ytterligare frågade de efter domänen som var registrerad.
12/12 Jag skickar över domännamnet.
13/12 Loopia meddelar att de ska återkomma.
17/12 Loopia meddelar att de har hittat buggen. "I vissa enskilda fall har den baserats på en kampanj som inte varit aktuell för den specifika beställningen."
20/12 Jag svarar och tackar för hjälpen.
20/12 Loopia avslutar med att säga att de och Double nu arbetar för att se till så alla som är drabbade ska få sin ersättning.

Det var en lång process som skapade en väldig irritation hos mig. Man börjar ju att fundera om det är värt att lägga ner tid i denna bransch…

Om detta kan hända med två så stora företag som Loopia och Double, hur ofta händer detta med andra företag/program? Det finns ingen chans att upptäcka detta om det inte är som i mitt fall då man får reda på vad en person beställt.

Lämna gärna en kommentar nedan om du har råkat ut för något liknande. Jag tar också väldigt gärna emot tips på hur man kan kontrollera så detta inte händer igen. Går det att tracka detta från min sida på något sätt?

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Affiliatemarknadsföring – En bransch utan kontroll

  1. Pingback: Tweets that mention Affiliatemarknadsföring – En bransch utan kontroll | Fredrik Malmgren -- Topsy.com

  2. Pingback: Stefan tipsar – 19 February, 2011

  3. Jonny Elofsson skriver:

    Alltså det ska inte behöva vara så här. Double bör få ett ordernummer eller annan unik ”identifier” för transaktionen via trackingkoden som laddas hos Loopia och requestar Doubles system där du i det här fallet får 3,9 kr i provision. Ordernummret ska Double, utan att du ska behöva ligga på, skicka till Loopia för att få veta vad som hänt och varför provisionen är så låg som den är. Med hjälp av ordernummret ska Loopia omgående se om det är fel i trackingen eller om ordern är kopplad till en kampanj. Löst. spårbarhet är A och O och du som affiliate ska inte behöva dra i det här och egentligen över huvud taget inte behöva vara i kontakt med annonsören på egen hand. Det här ska Loopia lösa på uppmaning från Double.

    • Fredrik Malmgren skriver:

      Ja, spårbarheten lämnade en del att önska i detta fall. Har sett diskussioner på bland annat Twitter om liknande fall så hela branschen borde göra ett krafttag och rycka upp sig.

      Inte kul om man hela tiden ska känna att man kanske blir blåst på pengar utan att ha något sätt att kontrollera detta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *