Äntligen godkänd för Google AdSense

Google AdSense

Google AdSense

Det är lite över en månad sedan jag registrerade mig för Google AdSense. Efter att jag skickat in min ansökan har jag inte hört någonting från Google. När man försöker logga in på Google AdSense står det bara att de behandlar min ansökan.

Account Not Active
An AdSense account does not exist for this login, as your application is currently in review. Within a week of your application date, we’ll review your application and follow-up with you via email. Once you are approved to join AdSense, you’ll be able to log in to your account and get started.

Enligt Google ska det ta en vecka, nu har det gått en månad, så jag letade lite i deras Help Center och hittade följande.

How long does it take to have my application reviewed?
Once you’ve submitted your AdSense application and verified your email address, it typically takes 2-3 days for our specialists to complete the review. However, depending on the volume of applications we receive, it may take up to one week.
As soon as we’ve reviewed your application, we’ll send you an email with details on your application status.

Där står alltså att man ska få ett verifieringsmejl vilket jag inte fått. Jag börjar leta efter ett sätt att få detta verifieringsmejl skickat till mig igen och hittade detta i deras Help Center.

What is a verification email and what do I do if I have not received it?

Once you have applied, you will receive an email asking you to verify your email address. You must click the link in this verification email in order to confirm your email address. Until you complete this process, we will be unable to review your application for AdSense.

If you have not received your verification email, it may be in the Bulk/Spam folder of your email account, so check there before requesting a replacement.
To request that the email verification message be resent:

  1. Visit the AdSense home page at www.google.com/adsense.
  2. Sign in using the email address and password provided with your application.
  3. Click the Sign In button.
  4. Click Send.
  5. Check your email account.

When you receive the email, simply click the link to confirm your email address. Your application will be submitted to us for review and we will follow up with you by email within 2-3 days.

Testade detta sätt men steg fyra, att klicka på knappen Send, går inte eftersom det inte finns någon sådan knapp. När de automatiska processerna inte fungerar måste man förlita sig på en manuell hantering och kontakt med någon fysisk person hos Google. På Help Center står det att man endast kan kontakta Google AdSense om man redan har ett konto. Blir ett moment 22 i detta fall…

När jag sökte runt på nätet hittade jag en mejladress, adsense-support@google.com. På sajten där jag hittade mejladressen stod det att man bara får tillbaka ett standardsvar med hänvisning till deras Help Center. Igår på morgonen tänkte jag att jag lika gärna kunde chansa och skickade iväg ett mejl till Google där jag frågade hur jag skulle kunna få verifieringsmejlet igen. Nämnde också att deras automatiska process inte fungerar.

Det tog två minuter sedan kom automatsvaret med hänvisning till Help Center, precis som förväntat. Dock kom det ytterligare ett mejl lite mer än två timmar senare där det stod att min ansökan för Google Adsense hade godkänts. Detta kan inte vara någon tillfällighet att jag precis idag och bara några få timmar efter mitt mejl skulle bli godkänd. Det måste vara så att fast man får ett automatiskt svar från Google så är det någon som läser dem i efterhand. Jag behövde inte ens bekräfta min mejladress utan blev godkänd ändå.

Nu är jag väldigt nöjd och ska i helgen börja testa Google AdSense på bloggen.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Äntligen godkänd för Google AdSense

  1. Stefan skriver:

    Jag får väl säga grattis och välkommen in. Google AdSense öppnar ett helt nytt fönster tack vare att man får ersättning för varje klick. På så vis blir det mycket lättare att börja tjäna pengar på stora sajter istället för att behöva få besökarna att köpa något.

  2. Karina skriver:

    AAAAAAAAArgh! Har precis samma problem som du haft, fast nästan exakt ett år senare.

    Började känna mig riktigt dum, som om det är jag som missat något. Väntade någon vecka till och tog tag i det igen. Letade, läste, letade, försökte starta nytt konto, försökte registrera om igen, försökte skicka iväg formulär….

    Vilket ekorrhjul, moment 22, ingen lösning…
    Ska nu testa din taktik att skicka till adressen du nämnt. Håll tummarna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *