Dags att börja träna mer strukturerat med hjälp av Aktivitus

Nu har jag tränat målinriktat och avverkat 6 st En svensk Klassiker och i år klarade jag en Superklassiker för första gången. För er om inte vet vad det är så har man en totaltid för alla grenar sammanlagt på under 20 timmar.

Hittills har jag egentligen inte tränat på något strukturerat sätt efter ett program utan det har blivit efter eget huvud och mest vad jag känt för just den dagen. Nu har jag dock lekt färdigt och det är dags att bli seriösare. Men hur blir man det?

Jag har egentligen ganska bra förutsättningar att träna hemma då jag nu har ett mer eller mindre komplett gym hemma i källaren med bland annat en SkiErg, ett power rack med fria vikter samt en Monark LT2 som huvudattraktioner. Dock gör ju inte det att man vet hur man ska träna effektivt när det kommer till konditionsidrotter.

Aktivitus

När jag köpte min Monark LT2 från Aktivitus fick man rabatt på tester så jag var för ett tag sedan och gjorde tester för att kunna prestera bättre på båda Vasaloppet och Vätternrundan. Jag köpte Triathlonpaket och modifierade det så jag valde bort löpning och istället gjorde test på en SkiErg.

Hur gick det då? Jo, det är en lång historia så ta en kopp valfri dricka innan du fortsätter läsa.

Jag åkte till Aktivitus i Stockholm i deras nya lokaler i Frösundaviks Allé 15. Vi började med att köra ett laktattest på SkiErg. Undertiden jag körde testet tyckte jag det gick bra. Kändes lätt och blev inte speciellt trött. Vi körde en stege med start på 120 watt och en ökning med 20 watt var 3 minut. Vid varje ökning gjordes en laktatmätning. Hela testet tog 15 minuter.

Mina testvärden gjorde dem lite förbryllade då jag direkt efter första ökningen uppvisade väldigt högt laktatvärde men skattade lågt på borgskalan. Vi avslutade testet vid 200 watt och då tror jag att jag hade någonstans mellan 12-14 mmol/l utan att var allt för påverkad. Vet inte exakt värde för de är för höga för att visas i grafen jag fick…

Efter detta test så fick jag gå på ett löpband för att få ner laktatvärdet till normalt så vi kunde göra samma test fast på en testcykel. Tror jag fick gå cirka 20 minuter för att komma ner i laktat.

Laktattestet på cykel var mer normalt, dock önskade jag såklart ett bättre resultat. Vi körde en stege med start på 80 watt och en ökning med 40 watt var 3 minut. Vid varje ökning gjordes en laktatmätning. Hela testet tog 15 minuter.

Monark LT2

Efter laktattestet på cykel så skulle jag göra en VO2max-test. Vid denna punkt så var antagligen min kropp så fylld av mjölksyra efter de två tidigare testen så när testledaren sätter masken på mig känner jag att vänster vad drar ihop sig till en rejäl kramp som inte vill släppa. Vi försöker med massage men den ger inte med sig så vi får avbryta det sista testet och boka en ny tid. Jag hade sedan ont i vaden i flera dagar vilket aldrig har hänt efter en kramp tidigare så detta var verkligen unikt för mig. Gick även till min naprapat som fick behandla vaden och det var en väldigt smärtsam halvtimme.

Vid återbesöket på Aktivitus gick det betydligt bättre och testet VO2max-testet kunde genomföras. Inget speciellt att skriva om detta mer än att det var väldigt jobbigt!

Efter det skulle de skriva ihop ett träningsprogram till mig. Dock så stökade mina laktatvärden på SkiErgen till det så mycket så det var svårt att få till ett vettigt program inför Vasaloppet. De blev även fundersamma på om jag hade någon underliggande infektion som resulterade i så höga laktatvärden så de rekommenderade att jag boka en tid till vårdcentralen för att kolla efter infektioner. Efter det skulle vi göra ett nytt laktattest på SkiErg. Efter några turer på vårdcentralen (otroligt ineffektivt ställe) så kom de i alla fall fram till att jag var frisk så då var det fritt fram att boka nytt test.

SkiErg

På mitt andra laktattest på SkiErg hos Aktivitus hade jag fortfarande väldigt höga laktatvärden men kurvan var nu i alla fall lite mer lättläst. Vi körde samma stege men avslutade nu på 220 watt. Efter avslutat test körde vi en runda på 260 watt. Hur länge vi skulle köra kommer jag inte ihåg men i början gick det bra men när det var ca 1 minut kvar så försvann krafterna på bara några sekunder från att ha varit med i matchen till helt slut. Antar att kroppen var helt sur och full med mjölksyra. Fick efter det sitta på en stol ett par minuter och så kollade vi laktatet vid ett antal tillfällen för att se vad som hände.

Nu hade vi äntligen värden som gick att arbeta med. Jag verkar vara väldigt tålig mot laktat då jag skattar det som ganska lätt när jag har laktat på över 6 mmol/l. Vad jag förstår så finns det personer som knappt kan fortsätta när de har över 4 mmol/l. Högsta värdet jag hade var som tidigare sagt någonstans mellan 12-14 mmol/l.

Eftersom Vasaloppet är det närmaste målet så kommer vi lägga mer kraft på skidorna och då framför allt att få till en bättre nyttjandegrad.

Träningsprogrammet sträcker sig över Vasaloppet och inkluderar en övergång till cykel. Jag kommer i slutet boka ett nytt test för uppföljning samt vidare upplägg mer specialiserat på cykel inför Vätternrundan där målet är SUB 9.

Förra veckan fick jag då mitt program och var väldigt taggad på att börja träna men såklart blir jag sjuk direkt innan jag ens hann påbörja första passet. Inte helt ovanligt för att vara mig att bli sjuk direkt när jag går på ledighet. Nu gäller det att bli frisk så jag kan smyga igår med träningen igen. Detta kommer att bli väldigt bra!

 

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt, En svensk klassiker, Träning, Vasaloppet, Vätternrundan och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *