Inne i ett riktigt tufft träningsblock med massor av VO2-pass

För två veckor sedan var jag och gjorde ett test på Aktivitus för att se förbättringarna jämfört med förra testet. Jag gjorde laktattest samt VO2 på löpband. Båda testerna visade på en bra ökning, speciellt så hade det hänt en hel del på min VO2 utan att jag hade fokuserat nämnvärt på den. Jag har på 4 månader ökat mitt syreupptag med 440 ml O2/min.

Nu när min axel inte riktigt är redo för skidträning så fokuserar jag på att trycka upp min VO2 ännu en bit till. Med hjälp av David på Aktivitus har jag fått ett träningsprogram på 4 veckor där jag fokuserar på VO2 samt en långsam adaption till längdskidor med hjälp av korta pass på SkiErg för att testa om axeln håller.

Här är ett exempel på löppass i mitt träningsprogram:
VO2 max 40/20
2×10 st
Setvila 2 min
Zon 5
15-15.5km/h
3-4% lutning

Förhoppningsvis är min axel bättre i slutet av denna period så vi kan genomföra ett test på SkiErg och sedan lägga upp en träningsplan för Öppet Spår 2018.

Det här inlägget postades i Allmänt, Träning, Träningspass och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *