Markera relevant innehåll för Google AdSense

Många bloggare och webbsajter visar annonser från Google AdSense. För det mesta är AdSense väldigt bra på att visa relevanta annonser till en text. Ibland händer det dock att de visar annonser som inte är fullt så relevanta för sidan.

För att hjälpa AdSense på traven finns det taggar som ser ut som vanliga HTML-kommentarer men som talar om för AdSense vilket innehåll som är relevant och vilket innehåll de kan bortse från. Med dessa taggar markerar man början och slutet på den text man vill lyfta fram alternativt de texter man vill lägga mindre vikt på.

För att lyfta fram innehåll använder man följande taggar runt sin text:

<!-- google_ad_section_start -->
<!-- google_ad_section_end -->

Motsvarande taggar för innehåll som man vill lägga mindre vikt vid:

<!-- google_ad_section_start(weight=ignore) -->
<!-- google_ad_section_end -->

Ett exempel på hur det kan se ut på en vanlig webbsajt:

<html>
<head>
<title>Sida med relevant och irrelevant innehåll för Google Adsense</title>
</head>
<body>

<!-- google_ad_section_start -->
Detta är en viktig text som vi vill lägga mer vikt på
<!-- google_ad_section_end -->

<!-- google_ad_section_start(weight=ignore) -->
Detta är en mindre viktig text som vi vill lägga mindre vikt på.
<!-- google_ad_section_end -->

</body>
</html>

Använder man WordPress kan man till exempel i filen single.php lägga dessa taggar runt the_content(); på följande sätt:

<!-- google_ad_section_start -->
<?php the_content(); ?>
<!-- google_ad_section_end -->

Dessa taggar kan användas på så många ställen man vill men man ska ha klart för sig att detta endast är förslag till Google AdSense och det kan ta upp till 2 veckor innan man ser något resultat.
För att detta ska fungera bra måste man också ha en betydande del text inom dessa taggar för att inte riskera att få sämre relevans på annonserna så använd detta med förstånd.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Markera relevant innehåll för Google AdSense

  1. Pingback: Summering av augusti 2010 | Fredrik Malmgren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *