Maxpulstest med Sub 10 från Fredrikshof

Igår gjorde jag ett maxpulstest med delar av den grupp som jag ska cykla med på Vätternrundan.

Vi samlades klockan 8 för ombyte och sedan gick vi in till spinninglokalen.
Väl i lokalen delade vi upp oss i par så en cyklade och den andra var coach med uppgift att peppa den som cyklade, sedan byttes vi av.

Innan testet började så värmde vi upp i 10 minuter och sedan började själva testet där man ökar belastningen gradvis var 30:e sekund tills man inte kunde pressa sig mer. Det tog ungefär tre minuter innan jag nådde min maxpuls.

Tidigare har jag en gång lyckats komma upp i 192 slag/minut under en löprunda men igår ökade jag ytterligare ett slag och slutade alltså på 193 slag/minut.

Förutom att veta sin maxpuls, vilket är viktigt när man kör pulsbaserad träning, är det också väldigt intressant att veta hur det känns i kroppen när man belastar den maximalt.

Att göra ett maxpulstest är såklart väldigt jobbigt med var också otroligt kul. Nu ska jag se mig om vilka andra test som kan vara intressanta att göra.

Det här inlägget postades i Allmänt, Träning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *