Provsprang Lidingöloppet 30 km

I lördags var jag och 2 kompisar och provsprang Lidingöloppet 30 km. Två av oss skulle springa hela sträckan på 30 km medan den tredje bestämde sig på förhand att gå av vid 20 km.

Lidingöloppet 30 km

Lidingöloppet 30 km

Jag har tidigare sprungit Lidingöloppet 2 gånger där båda gångerna slutat med att jag fått kramp i båda benen efter ca 20 km och därefter har tiden runnit ifrån mig. Till årets Lidingölopp tänkte jag därför skaffa mig en bättre uppfattning om hur banan går så man är bättre förberedd på kommande stigningar mentalt och så man vet när man måste springa på lite. Minnena från de tidigare loppen är inte så många utan jag var så fokuserad på att komma i mål så jag kommer inte ihåg mycket från banan.

Vi startade ca 14:30 och vädret var verkligen på topp. Vi som skulle springa 30 km hade var sin vätskeryggsäck med 2 liter dryck. Jag hade Enervit blandat med Resorb vilket jag tycker fungerar mycket bra. Utöver det hade jag 2 gel och en performance bar (den tunna som är uppdelad i 2 delar) även det från Enervit. Målet med rundan var inte att slå någon speciell tid utan bara att ta sig runt och få en bättre bild över banan samt umgås med mina två kompisar.

Vi började springa i 6 minuters tempo. Mina ben kändes väldigt tunga från förra veckans löppass på stranden på Mallorca. Utöver det har jag en känning på insidan av höger knä som kommer och går de sista veckorna som jag har försökt få bukt med.

Efter drygt en mil stannade vi och stretchade lite samt tog en gel. Sedan bar det av igen i ungefär samma tempo. Fram till 17-18 km så var det inga större problem men sedan började mina kompisar få det lite tyngre medan jag kände mig bättre och bättre. Självklart var det inte lätt men det kändes som kroppen hade kommit in i ett bra flow. Vid Grönsta (ca 20 km) klev en kompis av och vi andra stretchade lite och tog ytterligare en gel.

Efter Grönsta börjar loppet på allvar. Många backar och såklart de riktigt tunga Abborbacken samt Karins backe. Nu hade min kompis det riktigt tungt. Längsta han någonsin sprungit förut var 15 km så att han klarade hela sträckan var riktigt starkt gjort. Vi sprang en bit sedan var han tvungen att gå och sedan sprang vi igen.

Ca 1 km från mål kom vi till en punkt där vi inte riktigt såg åt vilket håll vi skulle så vi frågade några andra löpare om vägen. Deras kommentar ”Oj, har ni sprungit 3:an, det var starkt” gav mig lite extra energi och sista biten ökade jag tempot och i mål kände jag att det fanns mycket mer att ge vilket känns otroligt bra inför riktigt Lidingöloppet.

Tiden blev blygsamma 3:46:58 men med tanke på hur mycket vi gick sista milen så är det inte så konstigt och som sagt tidigare så var vi inte ute efter att slå någon tid utan att ta oss runt och få en känsla för banan vilket jag tycker vi fick.

Sammanfattningsvis kan man säga att vi hade en toppendag i löparspåret och fick en bra genomkörare inför riktigt loppet. Nu hoppas jag att jag slipper dra på mig en förkylning och att mitt knä blir bättre.

Det här inlägget postades i Lidingöloppet, Träning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *