Tävlingsrapport – Hässelbyloppet 2019

Hässelbyloppet

Jag har tidigare sprungit Hässelbyloppet sex gånger och bästa tiden var på 43:59 från 2017 så målet var att putsa till det rekordet. Vill man kan man läsa den tävlingsrapporten från 2017. Jag tycker att Hässelbyloppet är ett kul och bra organiserat lopp och på plussidan är att jag kan gå hemifrån till starten.

Jag startade i klassen Motion klockan 12:20. Började värma upp när det var 30-45 minuter kvar till start och gav sedan överdragskläderna till min fru. Som vanligt lite velig över hur mycket kläder man ska ha på sig. Kollar man runt ser man att många har väldigt mycket kläder på sig när de springer. Jag bestämde mig dock för att enbart springa i korta skjorts och tröja. Kallt i starten men helt rätt under loppet.

Jag hamnade ganska långt bak i startfållan så när starten gick får man verkligen se till att navigera sig fram och läsa av var det bildas luckor så man kan ta sig fram och hitta bra ryggar. Börjar få lite rutin på detta lopp så vet var det är bra att springa om och var man vill ligga bakom andra. Tidigare gånger har jag nyttjat loppets vätskelangning men det brukar vara trångt och så är det svårt att dricka ut muggarna när man springer så denna gång hade jag med egen dricka i en softflask (samma som jag hade på Lidingöloppet). Detta funkade väldigt bra och jag kunde dricka när jag ville utan att tappa fart eller behöva tänkta på att fånga dricka på stationerna.

Första 5 km hade jag ett snitt på 4:06 min/km och andra halvan tappade jag lite fart och hamnade på 4:20 min/km vilket i tid blir 1 min och 1 sekund. Tror även att sista 5 km innehåller fler höjdmeter samt att energin börjar tryta.

Jag sprang in på plats 149 av 1643 i min klass på tiden 42:20 vilket är en förbättring av mitt tidigare rekord med 1 minut och 39 sekunder vilket jag är supernöjd med.

Hässelbyloppet var det sista löplopp jag hade i år och sammanfattningsvis kan jag konstatera att jag lyckades få till en bra löpform efter sommaren som höll i sig över årets stora löpmål som var Lidingöloppet och även Tjurruset samt detta lopp. Nyckel till det var nog att jag lyckades hålla mig relativt frisk och skadefri hela säsongen. Drog också ner på intervallpassen och ökade antal distanspass istället som innehöll mer naturliga intervaller och generellt lite snabbare fart. Många pass gjorde jag på Lidingö.

Nu är planen att hålla i en grundnivå med löpningen hela vintern. Vi är några stycken på jobbet som brukar springa en eller två pass per vecka på luncherna.

Det här inlägget postades i Hässelbyloppet, Tävlingar, Tävlingsrapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *