Tävlingsrapport – Lidingöloppet 2012

Då har man pinat sig igenom ytterligare ett Lidingölopp. Mina egna förväntningarna var stora på årets lopp och det resultat jag ville prestera. Här följer en tävlingsrapport som blev lite längre än vad jag först tänkte.

Inför loppet

Uppladdningen började ju mindre bra när jag två veckor före får problem med höger knä. Med lite naprapatbehandlingar så blir det bra men då kommer nästa smäll – en förkylning. När jag vaknade upp i lördags kände jag mig stel i benen och lite täppt i näsan. Gick upp i god tid så kroppen skulle komma igång innan det var dags att åka till Lidingö. 30 minuter innan vi skulle åka gick jag ut och tog en kort testrunda på 1,3km för att testa knät men även se hur förkylningen påverkar mig. Det blev lite blandade besked. Jag kände inte alls av knät på den korta rundan vilket var väldigt positivt men benen kändes dock väldigt tunga och stela. Jag såg även att jag hade en puls som låg ca 10 slag högre än normalt. Nu var det bara att bestämma sig, hoppa av eller köra. Som ni förstår så bestämde jag mig för att ställa upp i alla fall…

Vi packade in alla i bilen och styrde mot Lidingö. Som väntat fastnade vi i bilkö men vi var ändå ute i så god tid så vi kom fram nästan exakt som beräknat kl 12. Jag skulle starta i startgrupp 7, klockan 13:30. Parkerade som vanligt vid Lidingövallen och tog sedan en promenad till starten vid Koltorp.

Innan start

Framme vid Koltorp tog mina supportrar korv och hamburgare medan jag laddade med de produkter som var i paketet från Enervit – en PRESPORT samt 2 tabletter GT Sport. Sedan var det dags att sätta på chip och nummerlapp. När det var cirka 45 minuter kvar till start gick jag upp till den lilla dungen i skogen som ligger på andra sidan vägen som löper parallellt med fältet och började värma upp. Fortfarande tunga ben men stelheten gav med sig lite. När det var 15 minuter kvar till start hämtade min sambo mig – nu var det snart dags!

Starten

Jag tog plats någonstans i mitten av fältet på höger sida. Jag placerade mig medvetet inte längre fram för att jag inte ville dras med i den hets det blir första kilometrarna. Eftersom jag inte gillar Powerade som sportdryck hade jag valt att ha med egen dricka i form av Enervit samt ett par tabletter Resorb. Startade också med en Enervit Sport Gel i handen. När starten gick tog jag det medvetet lugnt och höll till höger vilket senare visade sig vara den sida som var blötast. Innan vi hade lämnat fältet var jag blöt om fötterna.

Loppet

När vi lämnat fältet tyckte jag mig hitta ett ganska bra fly. Såklart var det trångt och tempot blev lite ryckigt på sina ställen men det får man räkna med. Det kändes bra i kroppen fram till 18 km. Sedan började jag känna att det började pirra i vänster vad – kramp på gång alltså. Fram tills nu hade jag stannat vid varje vätskestation och stretchat vaderna samt lår bara för att slippa detta elände men det hjälpte alltså inte. Krampen kom närmare och närmare och jag stannade till vid 2-3 tillfällen för att stretcha. Nu hade även låren börjat krampa fast långt ifrån de problem som jag fått tidigare år. Redan innan start hade jag bestämt mig för att gå i de värsta backarna och ligga på lite mer där det var flackt men nu fick jag tänka om lite. Nu gäller det att bara ta sig löpande i mål. Jag slår av på takten och försöker fokusera på att springa så skonsamt som möjligt för vaderna vilket går ganska bra. Jag behöver inte stanna mer än någon enstaka gång och stretcha vaderna under den sista milen men tempot blev såklart inte vad jag hade hoppats på då jag även gick en del.

Målgången

Nu var det alltså ett faktum – krampen kom även i år. Tidigare år har jag linkat in på tider runt 3.45. När jag kollade på klockan vid 20 km trodde jag att en tid på 3.15 skulle vara möjlig men insåg rätt snabbt att även det var kört. Nytt mål fick då bli att klara 3.30. Det skulle bli en hård kamp mot klockan. Vet inte hur många gånger jag tittade på den under de sista 5 kilometrarna och försökte räkna ut hur fort jag måste ta mig fram för att hinna. När det var ca 2 kilometer kvar så såg det ut att vara kört men när jag närmade mig mål insåg jag att det faktiskt fanns en chans att klara 3.30. Precis innan man kommer ut på fältet och målrakan tog jag en sista titt på klockan och såg att det var ca 1 minut kvar – jag skulle troligtvis hinna men var fortfarande osäker så jag tog i med alla krafter jag hade kvar. Sprang för allt jag hade hela vägen in i mål. Min officiella sluttid blev 3:29:46.

Summering av årets Lidingölopp

Om man ska summera årets Lidingölopp så är jag lite kluven till min prestation. Det blev ett personligt rekord med över 15 minuter men tiden är alldeles för dålig för att jag ska vara nöjd. Mitt mål är att någon gång springa under 3 timmar men dit är nog vägen lång ser det ut som. Nu fick jag inte den uppladdning som jag hade tänkt med tanke på knät och förkylningen som jag hade i kroppen men svårt att säga hur mycket det påverkade att jag fick kramp. Kan dock se på min puls att den är ca 10 slag högre än normalt vilket säkert påverkar en del. Eget dryck kändes bra, då kunde jag dricka lite varje kilometer. Jag tycker det är skönt psykologiskt att kunna dricka lite när man vill när man är trött.

Till nästa års Lidingölopp (ja, jag har redan bestämt mig) så ska jag försöka hitta ett bra träningsprogram att följa. Tror lärdomen för mig är att träna smartare, inte hårdare.

Det här inlägget postades i Lidingöloppet, Tävlingsrapport och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tävlingsrapport – Lidingöloppet 2012

  1. Pingback: Anmäld till Lidingöloppet 2013 - Fredrik Malmgren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *