Tävlingsrapport – Lidingöloppet 2013

Lidingöloppet är min akilleshäl av alla lopp inom En Svensk Klassiker. Jag har sprungit Lidingöloppet 3 gånger tidigare, varje gång har jag fått kramp. Till årets lopp har jag tränat annorlunda eftersom jag har följt Marathon.se‘s träningsprogram för SUB 3.

I vanliga fall så jag sprungit min vanliga mil på veckodagarna och sedan en längre tur på helgen. Detta år har jag tränat mycket mer varierat med koordinationslopp, kort distans, Bergmans backe, intervaller och andra varianter av pass. Att träna på detta sätt är helt klart mycket roligare och man känner att det ger bättre resultat.

Löparknä

Tyvärr fick jag känningar av löparknä ett par veckor innan loppet så jag har kämpat hårt med olika stretchövningar i princip varje dag. Mitt löparknä kom helt utan förvarning. Jag var ute på ett långpass och på sista varvet plockade jag upp min vattenflaska och sedan när jag skulle börja springa igen tog det tvärstopp.

Provsprang banan

Den första september provsprang jag och en kompis hela Lidingöloppet. Resultatet var mycket positivt. Jag kunde springa hela loppet utan krampkänningar och kände att det fanns en hel del till att ge. Min puls låg på 82% av max i snitt vilket känns som det är tillräckligt långt under min mjölksyratröskel för att ha lite marginal. På detta pass hade vi till och med extra vikt i form av en vätskeryggsäck.

Vi sprang på 3:09:30 med ett stopp på 5 minuter mitt i när min kompis fick uppsöka naturen för att en krånglande mage. Vi hade även två andra korta stopp på cirka en minut styck. Så total löptid var lite över tre timmar. Här kände man verkligen att det fanns en chans att komma under tre timmar som är mitt mål på Lidingöloppet.

Starten

Planen var att springa tillsammans med min kompis även på själva loppet men när han hämtade ut sin nummerlapp insåg vi att jag hade blivit framflyttad en startgrupp så han startade gruppen efter mig.

Min plan var att hålla ett jämt tempo genom hela loppet samt att ta det lite lugnare första kilometern för att kroppen skulle få komma igång.

När startskottet gick satte som vanligt de flesta av i en rasande fart men jag höll mig till planen och höll igen lite. Dock märkte jag väldigt snabbat att min puls inte låg där den brukar ligga i motsvarande tempo. På testrundan snittade jag 82% men nu låg jag på över 89%, även där det var relativt plant. Jag har haft en förkylning i kroppen ett par veckor som inte vill släppa taget och nu fick jag det verkligen svart på vitt.

Nu började jag fundera på om jag skulle ändra upplägget på loppet eller om jag skulle köra på så länge det gick. Bestämde mig ganska fort för att ändå satsa på en tid under tre timmar. Det fick bära eller brista!

Anders Gyhlenius

Vid markeringen för 18 kilometer kom jag ikapp ett gäng med lysande gulgröna tröjor och ser direkt att det är Anders Gyhlenius och hans glada gäng. För er som har missat så var Anders med i serien En klassiker på SVT där man fick följa Anders kamp mot inte bara loppen i En Svensk Klassiker utan även hans obotliga cancer.

Anders är en riktig inspirationskälla för mig så jag blev väldigt glad när jag såg honom i spåret. När jag passerade honom kände jag att jag var tvungen att säga något uppmuntrande ord och ge honom en high-five. Vilken energikick det gav mig!

Krampen

Statistik Lidingöloppet 2013 från Resultatjakt.se

Statistik Lidingöloppet 2013 från Resultatjakt.se

Tidigare år har krampen kommit någonstans mellan 15 kilometer och 20 kilometer. I år gick det väldigt bra ända fram till Abborrbacken. Jag hade lite känningar någon kilometer innan också men det var inte fören i backen som det började krampa. När jag sedan kom fram till sjukgymnasterna hade det slagit till rejält i båda låren men tur i oturen så var det ingen kö där så det var bara att slänga sig ner och så började de massera bort krampen.

Nu vet alla som haft kramp att man inte får bort det bara genom att massera i någon minut, men har man en tid att passa så kan man inte ligga där och vila särskilt länge så direkt när det kändes bättre så fick han dra upp mig så jag kunde springa vidare.

Det gick väl bra i vad jag uppfattade som en till två kilometer sedan slog det till igen så vid nästa station med sjukgymnaster så var det bara att slänga sig på marken igen och nu var det mycket värre än första gången. Även vaderna gjorde sig lite påminda men inget som hindrade nämnvärt. Tjejen som masserade gjorde ett kanonjobb, det gjorde sjukt ont men hon fick i alla fall det mesta att släppa så jag kunde springa vidare relativt obehindrat.

Målet

Efter sista stoppet hos sjukgymnasten gick det helt okej att springa igen fast känningarna var såklart kvar men kände att jag hade en hel del energi kvar så det är väldigt tråkigt att kramp ska sätta stopp för mig varje gång på Lidingöloppet. Det var inget annat att göra än att ge allt jag hade och försöka ta igen lite tid men målet att klara mig under tre timmar var såklart kört.

Sista 500 metrarna gav jag allt jag hade och kom in på tiden 3:09:02 vilket är personligt rekord men jag kan ändå inte låta bli att vara lite besviken för jag missade trotts allt mitt mål som var SUB 3.

Lite tankar så här i efterhand

När jag kollade min puls i Garmin Connect så ser jag att min snittpuls låg på 90% så jag får nog vara väldigt nöjd att jag kan köra på i över tre timmar med en puls runt 90% av mitt max.

Inför nästa år ska jag göra ytterligare förändringar för att ge mig själv ännu bättre förutsättningar. Planen är att jag ska försöka springa i alla fall ett pass varje vecka även under cykel- och skidsäsongen så min löparsäsong inte börjar så sent som det har gjort de senaste åren. I år hoppade jag in i träningsprogrammet för SUB 3 när halva redan hade passerat vilket säger sig själv att det inte är optimalt.

Man lärt sig något om träning och sin kropp på varje lopp!

Det här inlägget postades i En svensk klassiker, Lidingöloppet, Personligt rekord, Skador och sjukdomar, Tävlingsrapport och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tävlingsrapport – Lidingöloppet 2013

  1. Pingback: Anmäld till Lidingöloppet 2014 - Fredrik Malmgren

  2. Pingback: Tävlingsrapport – Hässelbyloppet 2013 - Fredrik Malmgren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *