Tävlingsrapport – Lidingöloppet 2016

I år avslutade jag min 6:e En svensk klassiker och Lidingöloppet var sista momentet som vanligt. Jag har en hat-kärlek till Lidingöloppet. Sprungit många gånger och förra året var första gången jag kom under tre timmar. Nästan alla lopp har slutat i olika nivåer av kramp. Vissa år har jag behövt stanna och få massage och vissa har jag lyckats springa igenom krampen. Dock har den alltid funnits där i någon form. Så även denna gång…

Lidingöloppet 30 km

Målsättningen för Lidingöloppet 2016

Ett av målen detta år var såklart att slå förra årets tid för vem vill inte förbättra sig varje år. Dock var jag lite oroligt för jag hade tränat mindre löpning detta år samt att förra årets lopp slutade i sjukvårdstältet efter att jag totalt tagit ut mig och fick kramp i hela kroppen efter målgång. Hela den storyn finns såklart i förra årets tävlingsrapport.

Det andra målet som egentligen kanske var viktigare var att se till så att jag fick en totaltid på En svensk klassiker på under 20 timmar så jag klarade Super Klassikern. Jag visste att sprang jag bara under tre timmar och fem minuter så var det lugnt.

Inför loppet

I år hade jag hade starttid 13:10. Jag gillar att vara i god tid vid starten så gick upp och åt frukost ganska tidigt och sedan begav jag och mina supportrar oss till Lidingö. Vi kom fram ca 10.30. Nummerlappen och chip var hämtad dagen innan så vi gick direkt till starten. Där fixade jag med nummerlapp och satta på chippet på skon och så åt jag en varmkorv. Jag försöker att inte vara så full i magen vid start så man råkar ut för några otrevligheter… Sedan var det bara att ställa sig i toalettkön som nu började växa sig lång som vanligt.

Gick tillbaka till mina supportrar och lamnade överdragskläderna och gick sedan för att värma upp.

Starten

Jag kom in ganska tidigt i startfållan och när alla hade spridit ut sig så hamnade jag faktiskt nästan framme vid repet. När startskottet gick så satte folk av i högsta fart som vanligt. Jag försökte hitta ett kontrollerat men ändå högt tempo så jag inte skulle hamna för långt bak när man svänger av till de lite smalare partierna.

Kom snabbt in i ett bra tempo och började springa om många av de som hade tokrusat i starten.

Loppet

Statistik Lidingöloppet 2016 från Resultatjakt.se

Statistik Lidingöloppet 2016 från Resultatjakt.se

Alla andra år har jag alltid hållit igen på tempot för att spara energi men i år gick jag ut betydligt hårdare. Detta var egentligen ingen taktik utan det kändes bra direkt från start och då bestämde jag mig för att satsa från början.

De andra åren har jag sprungit med en flaska i handen för att ha vatten alternativt sportdryck med mig för jag gillar inte det som serveras på stationerna. Jag använder mig av Enervit för att jag vet att min mage klarar av den. I år hade jag köpt en ny vätskeryggsäck från USWE som jag haft med på alla mina långpass och som sitter väldgt bra. Bestämde mig kvällen innan att springa med den och sedan få langning av Enervit och alltså skippa de vanliga stationerna så mycket som möjligt.

Detta fungerade väldigt bra och jag tog bara en mugg sportdryck vid en av de sista stationerna. Tror att jag sparade en del tid på att springa igenom stationerna och dricka det jag hade med mig. Såklart blir det en extra vikt med den sitter så bra så jag tycker inte det påverkar speciellt mycket. Sedan blir den såklart lättare ju längre in i loppet man kommer.

Första milen gick på 51:12 vilket är cirka 3,5 minuter snabbare än föregående år så det är en väldigt snabb öppning för att vara mig. Jag trummade sedan vidare i högt tempo och vid 20 km låg jag före min bästa notering med 7 minuter. Här kändes det fortfarande väldigt bra i kroppen.

Någon kilometer före Abborbacken började jag känna de välbekanta känningarna i höger lår. Krampen var på väg… Kämpade på fram till Abborbacken och bestämde mig för att gå den första biten. Kommer inte ihåg om den första krampen slog till före eller i backen men någonstans här kom i alla fall första krampen som dock var hanterbar så jag kunde fortsätta springa.

Jag kämpade på och jag fick ett par till krampattacker. Stannade dock inte någon gång utan kunde hålla mig i rörelse hela tiden. Sista milen gick väldigt långsamt, en bit över en timme. Troligtvis hade jag nog fått kramp även om jag öppnat långsammare så det är svårt att säga vad som hade varit bäst.

Lidingöloppet 2016 - Nummerlapp och medalj

Lidingöloppet 2016 – Nummerlapp och medalj

Nu gick jag i mål på tiden 2:51:31 vilket är ca sex minuter bättre än min tidigare bästa tid vilket med mina förutsättningar är jättebra. Jag var såklart väldigt trött efter loppet men detta år slapp jag i alla fall besöka sjukvårdstältet vilket är en stor vinst i sig. Tiden innebar också att jag klarade Super Klassikern!

Nu börjar jag gå i tankarna att springa under 2:50 vilket tidigare har varit väldigt långt borta. Dock behöver jag springa mycket mer och hålla en bättre kontinuitet under längre tid för att det ska vara möjligt.

Efter Lidingöloppet varplanen att springa Hässelbyloppet och sedan rikta tankarna mot Öppetspår och cykelträning under vintern för att försöka få en bra start på SUB9-träningen till Vätternrundan.

Det här inlägget postades i En svensk klassiker, Lidingöloppet, Tävlingsrapport. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tävlingsrapport – Lidingöloppet 2016

  1. Pingback: Tävlingsrapport – Lidingöloppet 2017 - Fredrik Malmgren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *