Tävlingsrapport – Lidingöloppet 2019

Känslan när Lidingöloppet närmade sig var att det inte skulle bli något topplopp. Hade fått känningar i höger knä veckan innan så jag gick till naprapaten för behandling och körde med min TENS-maskin i princip varje dag samt stretchade och masserade en massa. Då hade jag svårt att tro att jag skulle sätta nytt personligt rekord med nästan 10 minuter!

Lidingöloppet 2019 - Nummerlapp och medalj

Jag skulle starta i startgrupp fyra som hade starttiden 13:00 vilket jag inte tycker är någon speciellt bra tid för det blir svårt att tajma med maten. Tog sovmorgon och åt sedan en bra frukost och plockade ihop alla saker som skulle med (de mesta plockade jag iordning kvällen innan). Sedan in med sakerna i bilen och så åkte jag och mitt supportteam (fru, barn och svärföräldrarna) mot Lidingö. Jag hade hämtat nummerlappen kvällen innan så vi kunde parkera och gå direkt till starten. Vill minnas att vi var vid starten strax före klockan 11.

Inför starten

Lidingöloppet 2019 - Paraply och regnVid denna tidpunkt hade det börjat dugga lite lätt så det var bara att ställa in sig på att det skulle regna under hela loppet. När klockan närmade sig 12 så åt jag en korv och sedan började förberedelserna inför loppet med toalettbesök samt börja äta produkterna från Enervit som skull intas innan starten.

Jag träffade några kompisar från cyklingen och vi värmde upp tillsammans och gick sedan till startfållan för att ta plats inför starten. Hamnade ungefär i mitten i första fållan men när de släppte på så man fick gå fram till startlinjen så kom vi ändå ganska långt fram för jag antar att det blir bredare där. Klädvalet är alltid ett orosmoment. Jag hade på mig ett par korta shorts samt en tröja. Såg många som hade på sig jackor eller flera lager tröjor samt långa tajts. Skulle senare visa sig att jag hade valt helt rätt, frös inte en ända gång under loppet fast det regnade i princip konstant och var runt 13 grader i luften.

Min taktik och genomförandet

Starten går och som vanligt blir det som att släppa ut korna på bete. Alla sätter iväg i en galen fart, så även jag. Min plan för detta år var nämligen att testa att chansa och gå ut tuffare redan från start än jag tidigare gjort och se hur långt det skulle hålla. Målet var att komma under två timmar och 50 minuter, helst slå tidigare pers på 2:49:34. Tidigare år har jag tagit det lite lugnare i början men tiden tar ändå ut sin rätt och man blir ju trött ändå. Blir också väldigt svårt att pocka tid i slutet.

Jag sprang i alla fall på så snabbt jag kunde där det var platt och försökte ta mig fram så billigt som möjligt. I nedförsbackarna så försökte jag släppa på så mycket jag kunde och i uppförsbackarna höll jag igen men sprang hela tiden förutom två gånger och det var första biten i Abborrbacken samt första biten i Karins backe.

Kalenji soft flask 250 ml

Jag hade även med mig egen dricka under loppet. Vid starten hade jag med mig en mjuk flaska på 250 ml. Fick sedan en ny på 500 ml vid kyrkogården som skulle räcka till Grönsta ungefär där jag fick den sista på 250 ml. Alla dessa var med Enervit. Jag har under åren provat lite olika varianter, allt från att bara använda loppets egna langning till att köra med vätskeryggsäck eller en vanligt hård flaska. Detta var helt klart den bästa varianten för mig. Jag kunde kontinuerligt dricka lite åt gången vilket funkar bäst för mig. Jag behövde inte heller strula något i depåerna för att få dricka langat eller sakta ner för att dricka ut muggarna man får vilket kan vara lite svårt ibland. Jag fick totalt i mig 1 liter Enervit sportdryck under loppet samt allt som Enervit erbjuder på sina egna langningsstationer.

Strax innan Grönsta gärdet kändes det ganska bra men sedan började jag känna tröttheten komma med raska steg. Jag har en historia med kramp under Lidingöloppet så någonstans mellan 20-25 km brukar jag få känningar i vader eller lår för att sedan gå över till kramp men i år vill jag minnas att jag endast hade en lite känning som aldrig utvecklades till något mer vilket är ett otroligt framsteg. Känns psykologiskt bra att veta att jag kan springa Lidingöloppet utan kramp.

Lidingöloppet 2019 - Sträcktider

Lidingöloppet 2019 - Sluttid på Garmin Forerunner 910XTSista milen var jobbig men det var också väntat med tanke på hur jag hade lagt upp loppet. Jag passerade Grönsta på 1:43:48 vilket betyder att håller jag bara ihop allt så skulle jag slå nytt personligt rekord med god marginal. Jag sprang sista milen på ca 55 minuter vilket jag får vara nöjd med om man tänker på hur trött jag var.

Jag gick i mål 2:39:58 vilket är personligt rekord med nästan 10 minuter. Väldigt skönt att ha sekunderna på min sida för det hade ju varit snöpligt om klockan hade slagit över till 2:40. Med lite mer kontinuitet i löpningen tills nästa Lidingölopp så finns det mer tid att plocka tror jag. Drömmen skulle ju vara att komma närmare 2:30 eller rent av under…

Det här inlägget postades i En svensk klassiker, Lidingöloppet, Personligt rekord, Tävlingar, Tävlingsrapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *