Tävlingsrapport – Siljan Runt 2013

Förra helgen cyklade jag Siljan Runt 160 km med sex andra från min SUB 10 som jag ska cykla Vätternrundan med. En klunga på sex personer är inge vidare så vi slog oss ihop med  andra SUB 10-grupper från Fredrikshof. Till start var vi runt 20 personer varav jag alltså cyklat med 6 personer tidigare. Vädret var riktigt bra, nästan lite för varmt samt väldigt svag vind.

När man ska cykla i en klunga med cyklister man inte cyklat med förut uppstår det en viss osäkerhet för man vet inte exakt hur övriga deltagare är att cykla med och vilken erfarenhet de har. Man ligger väldigt tätt och då vill man inte att någon gör något oväntat som kan fälla hela klungan. Till min glädje måste jag säga att det inte var något problem alls. Jag tror det beror på att Fredrikshof har ett väldigt starkt säkerhetstänk på sina träningar så alla är väl införstådda med vad man ska göra  och inte göra när man cyklar i klunga.

Det hela blev en riktigt bra dag, en av de bästa jag haft på en cykel. Men vi spolar tillbaka bandet och tar det från början…

Dagen innan loppet

Jag och två kompisar lämnade Stockholm relativt tidigt på dagen för att ha gott om tid att checka in där vi skulle bo och hämta nummerlapp samt handla middag och frukost. Förra året hämtade vi nummerlappar direkt innan start men det blev väldigt stressigt så denna gång ville vi ha allt klart dagen innan.

Eftersom min SUB 10-grupp utgjorde den största grupperingen i klungan var det vi som fick organisera mötesplats och band till hjälmarna samt lägga upp taktiken. Jag blev den som fick samordna det hela.

Taktiken

Vi hade ingen speciell taktik mer än att vi ville hålla rullsnitt på 32 km/h som är det tempo som vi har tänkt köra på Vätternrundan. Vi planerade även för ett 5-minuters depåstopp i Leksand för att fylla på vatten mm. Det fanns även tid för en en kisspaus om vi skulle behöva. Det bestämdes även att vi skulle stanna på eventuella punkteringar.

Mer än så går knappast att planera i förväg eftersom det alltid händer oväntade saker som påverkar planen som då ändå måste justeras efterhand loppet pågår. Så också denna gång.

Starten

Starten i Siljan Runt går till så att man ställer sig i en lång kö. Det finns dock en reserverad starttid för de riktigt snabba grupperna som startar först men efter det får man alltså starten i den ordning man ställer sig i kön.

Detta visste vi såklart om så vi träffades i väldigt god tid på den plats jag hade sett ut tidigare under veckan och skickat ut till alla i gruppen.

Siljan Runt 2013 - Mötesplats

Siljan Runt 2013 – Mötesplats

När vi hade räknat in alla gick vi och ställde oss i kön som än så länge var kort. Vi hade ungefär 100 personer innan oss om man inte räknar med snabbgrupperna. I kön delade vi ut banden vi hade i hjälmarna samt gick igenom några detaljer som vi tyckte alla skulle känna till.

Siljan Runt 2013 - Starten

Siljan Runt 2013 – Starten
Fotograf: Hans Erik Hansson

När det var vår tur rullade vi snabbt iväg och fick ihop gruppen relativt fort. Ofta när man kör i en grupp som håller en jämn fart bildas det en svans av cyklister som ligger bakom och rullar med. Så blev även fallet denna gång. Detta är inget som stör oss som ligger först så länge de inte blandar sig in i vår klunga. Om det händer brukar man vänligt men bestämt be de personerna att lägga sig efter eller köra om. Detta är såklart inte för att vara otrevlig, utan det är för vår säkerhet eftersom vi inte har någon aning om hur denna person är som cyklist och vilken vana den har att cykla i klunga.

Loppet

Det flöt på väldigt bra i 30-40 minuter sedan hände en sak som gjorde att det blev lite irriterat i klungan. En annan klunga kom upp och påbörjade en omkörning men gjorde det klassiska misstaget att när de första paren gått om så viker de in direkt framför täten i vår klunga och slår sedan av på farten vilket resulterar i att endast hälften av deras klunga kom om oss och resten fastnade på utsidan av vår klunga. Nu låg vi alltså fyra cyklister i bredd vilket inte är bra. Det blev som sagt lite irriterat och nervöst för ingen hade någon riktig koll på vad som hände, varken i vår eller deras klunga. Det tog säkert 5 minuter innan de tillslut ökade farten så hela klungan kom om. Ska inte säga vilket grupp det var men kan säga att det är en rutinerad klunga som kört tillsammans väldigt mycket. Min SUB 10-grupp har pratat om detta på våra träningar redan innan Siljan Runt och brukar påminna varandra om att köra på en bra bit förbi de man passerar just för att hela gruppen ska hinna förbi.

Siljan Runt 2013 - Fredrikshof SUB 10

Siljan Runt 2013 – Fredrikshof SUB 10
Fotograf: Lars-Gunnar Holm

När det väl löste sig trampade vi på och farten var väldigt bra. Nästintill vindstilla eller om det till och med var medvind gjorde att vårt rullsnitt var betydligt högre än planerat. Dock finns det såklart ingen anledning att slå av på farten bara för att hålla sig till planerat rullsnitt. Det kan ju hända saker som gör att man tappar tid vilket också hände efter cirka 1 timme och 30 minuter.

Vurpan

I en av de längsta uppförsbackarna (kändes så i alla fall) så vurpade en av våra gruppmedlemmar. Det är ganska ovanligt att vurpa i en uppförsbacke där farten inte är så hög. Jag låg nästan längst fram så jag såg inte vad som hände men fick det berättat för mig efteråt. Vi som låg i täten hörde bara att man ropade stopp.

Versionen jag fick höra var att en cyklist som inte tillhörde vår klunga hade krokat i en i vår klunga som bromsade alternativt vinglade till så cyklisten bakom gick på hans hjul och då tog det tvärstopp så han gick i marken. Tyvärr fick han sådana skador så han inte kunde fortsätta loppet och fick hämtas av servicebil.

Medan några i gruppen kollade hur det var med honom la resten cyklarna i diket och tog kisspaus samt åt och drack. Vi stannade i cirka 4 minuter sedan rullade vi vidare mot det planerade stoppet i Leksand.

Fredrikshof SUB 10 utanför Rättvik

Depån i Leksand

Vi hade på förhand sagt att vi skulle ha ett depåstopp på max 5 minuter och jag som ”inofficiell ledare” kollade tiden när vi gick in i depån. Dock var jag nog lite trött och i all hast så när jag trodde det gått 5 minuter hade det i praktiken endast gått 4 minuter men alla var redan klara så det spelade ingen roll.

Jag hade med mig extra flaskor i flaskhållare bakom sadeln så jag fyllde på mina vanliga flaskor från dessa samt åt några tuggor Swedbar. Efter depåstoppet rullade vi vidare med fortsatt bra fart. En aning mer vind men inget som påverkade farten nämnvärt.

Målgången

När vi närmade oss målgången såg vi till att rätta till kläder samt ligga på två snygga led som sig bör. Ingen spurtar utan alla går in i mål i samlad klunga. Sista sträckan in mot mål är heller inte så lämplig att köra fort och spurta på eftersom det är rätt mycket folk samt en del bilar så risken för att en olycka ska ske är ganska stor tycker jag. Fredrikshofs klungor brukar vad jag vet inte spurta utan just gå i mål i samlad tropp och snygga led (i alla fall SUB 10 och långsammare).

Min officiella tid är 4:44 vilket omöjligt kan stämma då resten av min klunga fick tiden 4:50, vilket också var den tid som min cykeldator visade. Jag hörde även att det var en klunga där endast en tredjedel fick en tid alls. Tur att det endast är ett motionslopp och ingen riktigt tävling när tidtagningen strular…

Siljan Runt 2013 - Gruppbild efter målgång med Fredrikshof SUB 10

Siljan Runt 2013 – Gruppbild efter målgång med Fredrikshof SUB 10
Fotograf: Hans Erik Hansson

Summering

För att summera kan man säga att det var ett väldigt bra genrep för mig där jag fick testa på hela den utrustning som jag ska använda på Vätternrundan och farten var det inget fel på heller. Vi hade som sagt målet att ha ett rullsnitt på 32 km/h men vi slutade på ett rullsnitt som var 34.5 km/h samt ett totalsnitt på 33.5 km/h vilket är riktigt bra. Nu var det i princip så bra förhållanden man kan ha när man cyklar men ändå. Kontrasterna mot förra årets Siljan Runt var minst sagt stora!

Det här inlägget postades i Lag 10 Brostugan, Personligt rekord, Siljan Runt, Tävlingsrapport och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.