Tävlingsrapport – Skandisloppet 2017

Förra helgen var det dags att köra Skandisloppet som min SUB9-grupp körde som ett genrep inför Vätternrundan. Vi hade ställt siktet på att köra under 5 timmar men det var inte det viktigaste utan vi ville få till ett träningspass under tävlingsliknande förhållanden.

Jag anlände till Uppsala klockan 7 och parkerade på samma plats som vanligt. Plockade på mig alla saker jag skulle ha med mig och cyklade den korta biten till starten som innebar att jag behövde cykla upp för målbacken.

Hämtade nummerlapp och sedan begav jag mig ner till motorcyklarna för att leta upp vår motorcykel som skulle lotsa oss runt loppet. Hittade efter en stund rätt motorcykel och delgav honom vår taktik. Sedan cyklade jag tillbaka upp till slottet för möte med gruppen.

Vi hade starttid 8.15, första starten gick 8 och det var enbart snabbare grupper framför vilket är bra då vi slipper köra om andra grupper i onödan.

Ut ur Uppsala tog vi det ganska lugnt för att inte trassla till det för oss med alla refuger, övergångsställen och så vidare. Vi fastnade tyvärr på rött i en korsning efter någon kilomenter vilket ju är mindre kul på ett lopp.

Sedan flöt det på bra och vi hade vårt första stopp efter drygt 40 km. Det blev ett pissstopp på cirka 2 minuter. Efter det trampade vi vidare och köra på tills vi kom till depån efter 116 km. Här var det tänkt att vi skulle stanna i 5 minuter. Väldigt trevlig personal på depån!

Under stoppet så kom han som körde motorcykeln fram och frågade om vi ville att han skulle göra något annorlunda men alla var väldigt nöjd med hans insatts så här långt. Han hade gjort ett föredömligt arbete med att varna andra trafikander att vi kom och i alla rondeller och korsningar stod han och skapade fri väg för oss. Ett verkligen uppskattat inslag som höjer säkerheten under loppet.

Fram tills nu hade det mesta rullat på väldigt bra utan incidenter men det skulle vända. Efter 138 km hör vi hur det brakar till bakom oss och kort därefter hör vi hur folk ropar stopp stopp stopp. Vi förstår snabbat att någon har vurpat. Det visade sig att tre personer har ramlat, en från oss och två från svansen. Resultatet från den kraschen var att en cykel gick sönder (växelörat) och ett nyckelben. Så två personer fick avbryta loppet där. En kunde fortsätta cykla. Den som bröt nyckelbenet var från vår grupp. Killen från vår grupp hade även slagit i huvudet så för att inte han skulle vänta ensam bad jag killen på motorcykel att stanna och invänta upphämtning av de två som inte kunde fortsätta medan vi andra rullade vidare. Vid det här laget hade vi släppt alla tankar på en sub5-tid såklart.

Oturen skulle dock inte vara slut för cirka en kilometer innan mål så gör en i vår grupp en olycklig manöver så att han på något sätt hakar i en annan och den personen kraschar rakt in i ett kravallstaket. Stopp igen alltså. Denna gång kunde i alla fall killen som vurpade fortsätta med oss i mål men han skrapade upp knät och slog i handen om jag minns rätt. Även cykeln fick sig några skador.

Upp igen och nu var det bara att ta sig i mål. Sista backen och Skoda hill climb. Jag tryckte på och gav det jag hade för dagen. Gick i mål på 5:14:40 vilket får anses vara bra med två krascher. Ett delmål avklarat, nu blickar vi framåt mot VR och de sista träningarna.

Det här inlägget postades i Skandisloppet, Tävlingsrapport. Bokmärk permalänken.