Tävlingsrapport – Vätternrundan 2013

Då har det gått lite mer än två veckor sedan jag gick i mål i min tredje Vätternrundan. Detta var första året jag cyklade med en SUB-grupp från Fredrikshof – en sak jag mer än gärna gör igen!

Sedan mitten av april har jag tränat med Lag 10 Brostugan två till tre gånger per vecka och målet var alltså att cykla Vätternrundan 2013 på under 10 timmar.

Jag hade ett målsättning att cykla 200 mil innan Vätternrundan där Roslagsvåren samt Siljan Runt skulle ingå som en del i förberedelserna. Nu fattades det ett par mil för att jag skulle komma upp till 200 mil men det är ju egentligen inte antalet mil som är viktigt utan kvalitén på dessa.

Vår taktik

Sista veckan la vi upp taktiken för loppet. Planen blev att vi skulle stanna tre gånger i depå på max 5 min samt eventuellt två pauser på två minuter styck för att kissa om vi behövde det. Totalt blir det 19 minuter paus och med tempot vi ville hålla skulle vi gå i mål på 9 timmar och 40 minuter. De resterande minuterna var reservtid om någon skulle få punktering. Bilden visar hur vi la upp loppet. Pauserna på två minuter är bara inlagda på godtyckligt ställe i tabellen nedan. Vi planerade alltså inte att gå in i depå i Hjo samt Hammarsundet.

Tidsschema för Vätternrundan 2013

I och med att vi inte skulle stanna så ofta och så länge i depåerna var vi tvungna att redan från start ha med oss det mesta som vi ville äta och dricka. Jag hade två enlitersflaskor med sportdryck från Enervit samt två halvliterflaskor med vatten i en flaskhållare bakom sadeln. I alla flaskor hade jag lagt i Resorb. Jag hade även 5 powerbars från Swebar färdigskurna i bitar i en ramväska samt ett par extra i ryggfickorna, två plastflaskor (sådan man kan ha i löparbälten) fyllda med Enervit Liquid samt ett rör Enervit GT. Sedan tidigare vet jag att den sportdryck från Enervit som finns att fylla på i depåerna är ganska svag så jag hade med mig extra pulver i ett gammalt rör Resorb.

Starten

Min grupp hade starttiden 04.52 och det var rätt häftigt att se alla cyklister med Fredrikshofs klubbkläder innan starten. Fredrikshof har rätt många deltagare och jag tror det var runt 3-4% av totala antalet anmälda till Vätternrundan 2013 som var från Fredrikshof.

Vi ställde oss i mitten av startgruppen i två snyggt led så vi snabbt skulle kunna gruppera oss när startskottet gick. Jag gjorde sista kollen så inga bromsklossar låg mot fälgarna samt att flaskor och saker i ryggfickorna inte kunde ramla av. Nu var det bara att invänta startskottet!

Mot Jönköping i motvinden

När starten gått så samlade vi snabbt ihop gruppen och körde lugnt efter motorcykeln ut ur Motala. När vi kom ut på vägen var det rätt så mycket motvind och vi hamnade bakom några andra grupper som drog i ett bra tempo så vi låg lugnt kvar och sparade krafter. Efter ett tag stannade någon grupp för kisspaus och någon tror jag stannade för punktering och så var vi helt plötsligt först med en väldigt lång svans efter oss. Motvinden fortsatte sedan hela vägen ner till Jönköping och det tog rejält på krafterna. Innan vi hade kommit fram till Jönköping hade vi tappat två av våra gruppmedlemmar.

Tröttheten vid 14 mil

Efter cirka 14 mil började jag känna en rejäl dipp i energin fast jag tyckte jag ätit och druckit bra under hela loppet. Lite negativa tankar började röra sig i huvudet men som tur är var inte detta mitt första långlopp så jag vet att det kan vända bara man får i sig mer energi samt får lite vila. Nu gick det såklart inte att stanna utan jag la mig sist i vår klunga och var grindvakt så inga utomstående cyklister kommer in i vår klunga.

Jag tror jag var grindvakt i ungefär en timme, kanske till och med en timme och 30 minuter. Vid det laget hade jag återhämtat mig och kände mig rätt pigg igen. Nu kom det ner andra som var trötta så jag gick tillbaka till att rotera med övriga i gruppen.

Grindvakt kan vara en rätt jobbig plats att vara på om tempot är ojämnt men vi höll ett jämt tempo under hela loppet så grindvakten var ett väldigt bra ställe för alla att gå ner på när man behövde återhämta sig. Under ett långt lopp som Vätternrundan har alla minst en dipp vilket är viktigt att man är mentalt inställd på innan man startar så man inte ger upp när det väl händer.

Resterande del av loppet hade jag inga större problem med energin. Såklart är man lite trött och seg i benen men jag hade inga problem att ta mina förningar och hjälpa gruppen hålla uppe tempot.

Lag 10 Brostugan vid Hammarsundet

Lag 10 Brostugan vid Hammarsundet.
Jag är längst fram i svarta ärmar

Målgången

Statistik Vätternrundan 2013 från Resultatjakt.se

Under de sista milen från Medevi var det ganska mycket folk och vägen är inte den bästa att köra om på. Vi lyckades dock hålla uppe ett bra tempo och kunde göra säkra omkörningar. Innan vi gjorde sista vänstersvängen in på upploppet såg vi till att rätta till kläderna och hålla två snygga led. När vi kom in på upploppet fick vi bra med jubel från alla som stod i publiken vilket såklart känns jättebra och man glömmer då snabbt bort att man är trött. Vi korsade mållinjen på 9 timmar och 42 minuter. Vi klarade alltså målet på under 10 timmar med god marginal!

Efter målgången blev det många ryggdunkar och high-fives och andra glädjeyttringar mellan alla i laget. Vi hämtade medaljerna och sedan begav vi oss mot den välförtjänta maten som skulle avnjutas i solen. Stämningen var minst sagt på topp!

Avslutningsvis kan jag konstatera att vi var endast 2 minuter från den utsatta tiden som vi hade i vår ursprungsplan. Dock följde vi inte vår plan exakt eftersom det alltid händer saker under ett så här långt lopp som man måste anpassa sig till. Vi hade till exempel två kedjor som lossnade när två i gruppen växlade från stora klingan till lilla klingan som vi var tvungna att stanna för. Vi stannade även när en i gruppen tappade sin sadelväska så den åkte in i hjulet.

Lag 10 Brostugan vid målgången

Lag 10 Brostugan vid målgången.
Jag är tvåa i högra ledet.

Nu är det slut på cykelsäsongen för mig. Det kanske blir ett gästspel på sista etappen av Ride of Hope men det är inte helt bestämt. Kommer vara med mest som en kul grej och för att det är ett bra ändamål och inte jaga någon tid.

När detta skrivs är det mindre än en vecka kvar till Vansbrosimningen och träningen är i full gång.

Lag 10 Brostugan efter lite vila och mat

Lag 10 Brostugan efter lite vila och mat.
Jag är i mitten av bilden med korslagda ben.

Det här inlägget postades i En svensk klassiker, Lag 10 Brostugan, Personligt rekord, Tävlingsrapport, Vätternrundan och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.