Tävlingsrapport – Vätternrundan 2014

Vätternrundan är höjdpunkten och även avslutet på min cykelsäsong varje år. Direkt efter Vätternrundan kastar jag mig på nya utmaningar i form av Vansbrosimningen samt Lidingöloppet som också ingår i klassikern. Utöver det är jag med i några andra löplopp som jag mest gör för att det är kul.

Detta säsong har jag varit ledare för en SUB10-grupp från Fredrikshof och det har varit utmanande på många sätt. Det är inte lätt att få en grupp på 24 personer att delta samtidigt på träningar så man kan bli synkade. Oftast får man vara glad om hälften kommer till träningen.

I år hade jag och min cykelkompis Adde hyrt ett rum i ett hus nära starten. Det kostade ganska mycket och sedan hade husägaren mage att ta ut extra betalt för att vi skulle få ha cyklarna i hans garage (50kr/cykel/natt) utöver de 2.600 vi redan hade betalat. Riktigt fult tyckte vi men hade inget val. Kunde ju inte ha cyklarna ståendes utan lås utanför hans hus…

Fredrikshof hade två SUB10-grupper som startade 2 minuter i mellan och eftersom båda grupperna hade många sena avhopp så beslutades det att vi skulle slå ihop grupperna. Totalt blev vi då 32 cyklister vilket nu i efterhand var ett par stycken för många.

På fredagskvällen hade vi ett gemensamt möte där vi gick igenom taktiken och var vi tänkte ta de planerade stoppen. Den andra gruppen startade som sagt 2 minuter före min grupp så vi pratade även om hur vi lättast skulle slå ihop grupperna efter vägen. Planen var att de skulle lägga sig sist i sin grupp och cykla löjligt långsamt så ingen ville lägga sig bakom. Vi skulle däremot lägga oss först i vår grupp och dra på.

Jag hade sedan Siljan Runt varit ganska dålig (förkyld och slitna luftrör) och var absolut inte frisk för att prestera på max i detta lopp. Dock är det alltid en balansgång och nu har jag gjort så många lopp de senaste åren så jag känner min kropp ganska väl och vet att det inte kommer bli en behaglig resa och att jag troligen inte kommer göra mig själv rättvisa men jag kommer komma runt. I efterhand så skulle jag absolut inte kört Siljan Runt utan vilat och haft en bättre form till Vätternrundan. Lätt att vara efterklok! Dock så är jag i samma situation nästa år så vet jag vad som måste göras.

Starten

Sagt och gjort så startade vi först i vår grupp. På filmen nedan ser man vår start samt intervjun med Knut som var den andra ledaren i min grupp. Vi körde ut ur Motala som vanligt med eskort av en motorcykel. Efter att den släppt oss drog vi på och kunde inom kort ansluta till den andra gruppen som inte hade någon svans. Vi kunde då lägga oss direkt bakom dem. Planen funkade bra så första delmålet var avklarat!

Medvind till Jönköping och sedan motvind

Ner till Jönköping hade vi medvind så oftast gick det fortare än planerad hastighet vilket också är ett måste eftersom vi skulle få en rätt rejäl motvind på tillbakavägen. Vi var 4 ledare (två från varje grupp) och tanken var att vi skulle turas om att vara grindvakter. Nackdelen med att vara 32 personer som aldrig tränat tillsammans som full grupp är att det kan bli ganska ryckigt i växlingarna samt när folk äter och dricker precis framför grindvakterna. Jag kände av detta mer än i vanliga fall eftersom jag inte var helt frisk. Såg att min puls låg långt över det normala. Långa stunder var jag en bit över mjölksyratröskeln vilket säger sig själv inte håller i längde när man ska cykla 30 mil.

Efter nästan två timmar beslutar jag mig då för att lämna grindvakten och börja cirkulera med de andra i gruppen. Kanske låter konstigt men för mig blev det en lättare resa eftersom det var mycket jämnare längre upp i klungan.

Efter Jönköping var det som förväntat en väldigt start motvind men vi kämpade på längst västra sidan.

Fredrik Malmgren Vätternrundan 2014

Fredrik Malmgren Vätternrundan 2014

Bilolycka

När det var cirka 4,5 mil kvar till mål så ser vi att det är en lång bilkö och sedan ser vi också att till höger om bilarna är det väldigt många cyklister som rörde sig med väldigt låg hastighet. När vi kom närmare inser vi att alla går!
Vi hade redan ett väldigt pressat tidsschema eftersom motvinden varit väldigt stark så hela vår marginal var borta. Nu började oron sprida sig att vi inte skulle hinna under 10 timmar. Många i gruppen som kört flera gånger men aldrig klarat 10 timmar hade också sagt att om de klarar tidsmålet ska de aldrig mer köra Vätternrundan.

Statistik Vätternrundan 2014 från Resultatjakt.se

Statistik Vätternrundan 2014 från Resultatjakt.se

När vi hade passerat olyckan bestämdes att vi från och med nu inte kommer att invänta om någon släpper lucka eller inte orkar hålla tempot. Allt för att så många som möjligt ska klara tidsmålet.

Jag ligger sist som grindvakt och fokuserar på att inte släppa hjulet på Adde som ligger framför mig. När jag sedan tittar upp så ser jag att huvuddelen av gruppen är 200 meter bort! Det som hade hänt var att cyklisterna som låg några par framför Adde hade släppt en lucka och inte meddelat bakåt så vi hade fått chansen att täppa till den.

Adde som troligtvis var starkast i gruppen var sugen på att försöka sticka iväg och köra i kapp huvudklungan vilket jag såklart tyckte han skulle göra (inte förvånande så berättade han i mål att han klarade det). Jag hade inte den fartökningen i kroppen men kände ändå att jag kunde hålla en jämn och hög hastighet. Jag hade också bra koll på tiden och snitthastigheten så jag såg att det fanns lite marginal, inte mycket men det skulle troligtvis räcka.

Vi var nu 4 personer kvar från min klunga och vi körde nu på ett led. Vi hade en del otur och fastnade bakom en lastbil som inte kunde köra om andra cyklister och vi vågade inte köra om honom heller eftersom det kom mötande bilar hela tiden. Blev till att lugnt lägga sig bakom.

När vi kom till Medevi var jag rätt säker på att även vi skulle klara tidsmålet. Vi låg fortfarande på ett led och jag hade rekryterat två andra som jag pratat med vid olyckan så de hjälpte nu också till med att hålla uppe farten.

Målet

Fast jag redan vid Medevi kände mig ganska säker på att vi skulle hinna kändes det väldigt skönt när vi åkte över mållinjen i Motala. Vi kom in på 09.54 och huvudklungan på 9.50.
Jag kollade sedan upp tiderna och det visade sig att min lilla grupp hade hållit samma hastighet från Medevi som huvudklungan vilket är väldigt bra gjort.

På filmen ser man mig samtalande med en annan ur gruppen när vi gått i mål. Jag är den högra i Fredrikshofskläder.

Det här inlägget postades i En svensk klassiker, SUB 10, Tävlingsrapport, Vätternrundan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *