Tävlingsrapport – Vätternrundan 2015

Avslutningen på min cykelsäsong är som vanligt Vätternrundan. I år siktade jag lite högre än de två senaste åren då jag kört SUB10. I år var det dags att testa på SUB9.30. Även i år körde jag som ledare för en grupp från Fredrikshof med utgångspunkt från Brostugan.

Gruppen hade tränat tillsammans två gånger per vecka hela våren samt kört både Skandisloppet samt Siljan runt tillsammans för att bli så samkörda som möjligt. De flesta träningar under denna säsong hade haft inslag av regn och dåligt väder men när vi kom ner till Motala så var det ett kanonväder! Helt klart välförtjänt!

Jag hade hyrt ett rum på gångavstånd från centrum och på kvällen så passerade alla cyklister utanför mitt hus.

Vätternrundan 2015 - Utsikt från trappan på kvällen

Vätternrundan 2015 – Utsikt från trappan på kvällen

Vätternrundan 2015 - Utsikt från frukostbordet på morgonen

Vätternrundan 2015 – Utsikt från frukostbordet på morgonen

Jag kom till Motala vid 15-tiden på fredagen och efter jag lämnat av cykel och packning gick jag och min kompis in till centrum för att hämta nummerlappar samt kolla i mässan. Jag skulle komplettera en del energiprodukter. Nästa år ska jag komma ihåg att göra det hemma istället så jag slipper stå i kö i 40 minuter…

Klockan 18 hade vi samling med gruppen för att dela ut hjälmband och prata igenom taktiken som jag redan hade skickat ut några dagar innan. Efter det så åt vi gemensam middag. Sedan var det bara att gå hem och förbereda cykel och kläder inför morgondagen. Vår starttid var 05:46.

Vätternrundan 2015 - Nummerlapp

Vätternrundan 2015 – Nummerlapp

Taktiken

Målet var att komma under 9:30 men vi siktade på 9:15 för att få lite marginal. Detta skulle ge en snittfart på 33 km/h inklusive pauser. Vi skulle göra 2 korta kisspauser på vardera 2 minuter samt ett längre stopp i Fagerhult på 5 minuter. I övrigt så stannar vi endast för olyckor. Får man punktering får man klara sig själv.

Loppet

Min grupp på 21 cyklister samlades 05:15 på morgonen. Humöret var på topp liksom vädret. Prognosen var svag motvind ner till Jönköping för att sedan få medvind på tillbakavägen.

Statistik Vätternrundan 2015 från Resultatjakt.se

I början på loppet rullade allt på bra. Vi växelkörde med en annan SUB9.30 grupp från Fredrikshof de första milen tills de hade sin första planerade kisspaus och vi fortsatta då själva. Vi körde på några mil till och tog vår första kisspaus utanför Jönköping. Två minter var planerade och två minuter blev det också. Vi cyklar sedan på en stund till och när vi sedan kommit in i Jönköping och ska ge oss på en uppförsbacke så kommer en flaska rullandes ner som någon annan grupp hade tappat. Det var väldigt svårt att förutse hur den rullade så tyvärr rullade den så olyckligt så en i gruppen körde på den med framhjulet och ramlade. De två efter honom hann inte väja så de körde på honom och ramlade också. Han som ramlade först fick en spricka i hjälmen men annars klarade han sig bra (därför ska man ALLTID använda hjälm när man cyklar). En annan slog i axeln och fick ett skevt bakhjul men det gick att cykla vidare på det och den tredje fick punktering.

Lagarbete efter olyckan var riktigt bra. En varnade trafiken/cyklister medan resten tog hand om våra kamrater som ramlat, cyklar, flaskor som ramlat av samt bytte slang. Första slangen som byttes smällde så de fick faktiskt byta två gånger. Vi hade lite tur för en service bil kom precis efter olyckan och spärrade av så vi kunde jobba fritt samt lånade ut en fotpump. När jag nu kollade på min GPS-data så ser det ut som från att de ramlade tills vi var igång igen så tog det inte mer än runt 5 minuter.

Vi var nu igång igen och kämpade vidare till Fagerhult där vi skulle stanna i 5 minuter. Vi stannade utanför depån och la cyklarna i diket och gick in i depån. Det var väldigt mycket folk så det var precis att man hann fylla på dricka samt ta en bulle.

Efter Fagerhult började min höft krångla, hade haft känningar egentligen under hela loppet men då var det mer hanterbart. Nu började det göra ont och jag fick svårt att få ut någon kraft från vänster ben. Efter några mil var jag tvungen att lägga mig bakom grindvakterna och stretcha (fick stretcha resterande mil in till mål). Jag kunde hålla tempot de andra körde i men fartökningar blev svårt. Resterande mil på loppet fick jag fokusera på att coacha gruppen och meddela hur vi låg till  tidsmässigt istället för att vara med och dra där framme som jag helst hade gjort.

Resterande mil flöt på väldigt bra. Ingen hade behov av att stanna för att kissa så vi hoppade faktiskt över den sista kisspausen på 2 min som vi hade inplanerat. Nu hade vi i och för sig stannat runt 5 minuter extra på grund av olyckan.

Vätternrundan 2015 - 5-års medalj

Vätternrundan 2015 – 5-års medalj

Vi rullade i mål på tiden 9:16, alltså 1 minut i från den tid vi önskade men med god marginal till vår ”maxtid” som var 9:30. Bortsett från olyckan gjorde vi taktiskt sett ett perfekt lopp. Vi hade nog kunnat cykla ännu snabbare men valde att inte göra det för att så många som möjligt skulle vara med oss i mål.

Nu kommer cyklingen få vila lite och jag växlar över till simning inför Vansbrosimningen och därefter blir fokus på löpning fram till Lidingöloppet.

Film och data från min Garmin

För den intresserade så fastnade vi på film både vid starten och efter målgången när vi väntar på att få medalj.
Spola fram till ungefär 10:35 i videon för att se min start som var klockan 05:46.
När vi väntar på medalj efter målgång är det lite svårare att se oss men leta efter en grupp med kläder från Fredrikshof (röda och svarta). Du ser oss om du spolar fram till 20:02 i samma video.

Det här inlägget postades i En svensk klassiker, Tävlingsrapport, Vätternrundan. Bokmärk permalänken.