Tävlingsrapport – Vätternrundan 2016

Då var det äntligen dags. Examen för Brostugan SUB9.30. Vi hade gjort många träningspass tillsammans samt två lopp, Skandisloppet samt Roslagsvåren.

Vi hade samling kvällen innan med hela teamet i ett hus 7 av oss hade hyrt som låg ca 2 km från starten. Jättefint hus med pool, bastu och många rum så det var gott om utrymme. Två i gruppen lagade en jättegod pastamiddag till alla så det blev verkligen en bra uppladdning.

Taktik

Vi var ju som sagt en SUB9.30-grupp men för att skapa oss lite marginal la vi upp taktiken för att komma in på 9:15. Detta skulle ge oss en medelfart på 32,1 km/h eller ett rullsnitt på 32,7 km/h beroende på om man vill räkna med eller utan pauser.

I stora drag var vår strategi för stoppen följande:

  • 75-90 km: Kisstopp efter vägkanten – 2 min
  • 134 km Fagerhult: Depåstopp 1 – 4 min
  • 225 km Boviken: Depåstopp 2 – 3 min
  • Därutöver kommer det vara 2-3 rullpauser. Beroende på oförutsedda stopp, kan stoppstrategin förändras.

Som alla vet som så kommer taktiken ändras beroende på saker man inte kan förutse men det viktiga är i alla all att ha en inledande taktik som man sedan får anpassa efter vägen.

En i gruppen hade en kamera monterad på cykeln och filmade två klipp. Andra klippet finns längre ner.

Loppet

Vi startade 05:48 och hade samma startgrupp som en annan SUb9.30-grupp. De gick in i startfållan före oss. Vi rullade ut ur Motala efter motorcykeln och sedan tog vi det lugnt i ett par kilometer för att alla skulle få igång kropparna. I detta läge såg det ut att bli regn så jag hade klätt på mig för detta.

Sedan börjar vi öka farten och någonstans runt 20 km kom det en del regn på oss men betydligt mindre än förväntat. Känner att jag har för mycket kläder på mig…

Efter ett fåtal mil så var vi i fas med vår planerade medelfart så vi lugnade ner gruppen lite, dumt att bränna ur sig för tidigt. Vi kommer ikapp ytterligare en SUB9.30 som startade före oss. Lägger oss i svansen direkt bakom dem och sugs med och sparar energi en stund.

Vårt första planerade stopp skulle vara efter 75-90 km men när kedjan för en i gruppen hoppade efter 45 km och han behövde stanna för att få på den beslutade vi att alla stannade och tog kisspausen nu istället så vi inte direkt tappade en ur gruppen (hans kedja hoppade ett par gånger till så han släppte sedan ändå tyvärr ett antal mil senare). Här passade jag på att justera min klädsel så det var skönt.

Sedan rullar det på bra ner till Jönköping och när vi kommer till Fagerhult stannar vi för ett depåstopp. Vi kör inte in i depån utan stannar utanför och springer in, allt för att lättare hålla ihop gruppen och komma iväg snabbt. Stoppet blev ca 4 min, precis enligt plan. Inget regn i sikte så jag plockar av mer kläder.

Vi hade tappat en del tid i Jönköping och efter depåstoppet i Fagerhult var vi 7:30 efter. Vissa i gruppen blir väldigt stressade över detta men jag försöker lugna ner alla, det är väldigt långt kvar och den tiden tar vi igen.

Mellan Fagerhult och Hjo snittar vi 36.5 km/h och när vi når Hjo så ligger vi 4 minuter före tidsplanen. Gruppen fungerar jättebra och det är bra stämning.

Att köra genom alla städer kostar såklart tid då det är smalt, mycket cyklister och väldigt halt i rondeller och kurvor. Såg en del som hade ramlat och några med så mycket otur att de behövdes hämtas med ambulans. Efter Hjo hade vi tappat 1 min men totalt var vi fortfarande före tidsplanen.

Fredrik Malmgren Vätternrundan 2016 Statistik Resultatjakten.se

Statistik från resultatjakten.se

Mellan Hjo och Boviken tar vi återigen igen lite tid och när vi kommer till vårt andra planerade depåstopp så har vi 4 minuter tillgodo. Depån i Boviken var ju inte den bästa. De hade bara en vattendunk vad vi såg så det blev till att kämpa sig fram. Planen var att bara stanna i 3 minuter men jag insåg att det inte skulle hålla om alla skulle få chansen att hinna fylla vatten och göra andra saker. Som ledare tog jag beslutet att förlänga tiden så jag såg att alla hann tillbaka. Ville inte tappa någon i Boviken när vi ändå låg så bra till tidsmässigt. Hela stoppet tog 5:30 och när vi lämnade Boviken var vi 1:30 efter, alltså ingen panik. Även här plockade jag av mer kläder då det började bli ganska varmt och inget regn verkade komma heller.

Timmen efter depån snittar vi 33.6 km/h och ligger cirka 2 minuter före när det är fem mil kvar och det finns en del backar där vi tappade tid. Efter sista backen innan Medevi ligger vi 1:30 efter, en del börjar bli nervösa för att missa tiden men jag upplyser om att det är 9:30 som är gruppens mål. Att vi satte 9:15 som måltid är ju bara för att skaffa oss marginal. De flesta ville nog ändå klara 9:15 så vi kämpade vidare men jag höll koll så vi inte tappade någon pga onödigt hög fart.

Någonstans här tog vi ett väldigt kort stopp, en del som fortfarande hade för mycket kläder på sig och håll på att bli överhettade. Vet inte hur länge vi stannade men det var väldigt kort.

Den sista biten var det ovanligt glest med cyklister så vi kunde hållen en hög fart och när vi närmade oss målet i Motala såg jag på klockan att vi plockat in en massa tid igen.

Vi rättade in oss på två fina led och jag fick äran att vara i första paret och leda gruppen in över mållinjen. Vi kom in på 9:14 så vi klarade måltiden med ett par sekunders marginal. När man tänker på det är det ganska fantastiskt att man kan cykla 300 km och vara några sekunder från den tid man satt upp.

Fredrik Malmgren Vätternrundan 2016 Mellantider

Genom hela loppet hade vi ett fantastiskt samarbete och alla hjälpte och peppade varandra, både när vi cyklade och när vi var i depåerna. Nästa direkt efter målgång så börjades de smidas planer inför nästa år. Mer om det en annan gång…

Det här inlägget postades i En svensk klassiker, Tävlingsrapport, Vätternrundan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *