Tävlingsrapport – Vätternrundan 2018

Vätternrundan logo

En vecka efter Halvvättern så var det dags för säsongens huvudmål, nämligen Vätternrundan. Det var i princip samma gäng som körde Halvvättern plus ett antal till. Totalt var vi 32 personer till start.

Jag hade tagit ledigt på fredagen så jag åkte till Motala på förmiddagen. Vi hade samma hus som på Halvvättern. Kom dit vid 13-tiden och installerade mig i huset samt fixade i ordning cykeln. Tog mig sedan ner till centrum för att bland annat handla frukost för hela helgen. Var sedan tillbaka vid huset vid 16-tiden. Sedan tog jag det lugnt och väntade in de andra som bodde i huset och så blev det gemensam middag på kvällen. Gick och la mig vid 21-tiden.

Vi hade starttid 05:54 så jag gick upp vid 03:45, vi hade planerat att rulla mot starten 05:15 och skulle gå ner till cyklarna för att pumpa däcken och fixa det sista klockan 05:00. Ville som vanligt ha ganska god tid på mig. Vid 05:30 skulle vi ha samling och lagfoto vid starten.

Tidsplan Vätternrundan 2018

Taktiken för dagen var en kort kisspaus på 2 minuter mellan Ödeshög och Ölmstad och sedan skulle vi ha två depåstopp på 3 respektive 4 minuter. Målgången var planerad till 14:36. Vi siktade på att gå under 8:48 och detta skulle ge oss en marginal på sex minuter. I hastighet motsvarar detta ett rullsnitt på 34,74 km/h (borträknat pauser) och vi skulle minst ha ett totalsnitt på 33,75 km/h för att klara 8:48.

Ett par minuter innan start så tog vi plats i startfållan. Vi gick in först som planerat. När starten går rullade vi ut ur Motala med eskort av motorcykel. Körde i tvåpar tills vi passerat de två första rondellerna sedan började vi rotera i vad vi kallar ”belgisk kedja med stopp” vilket innebär att vi roterar nästan konstant som en belgisk kedja men att man låser kedjan i 10 sekunder längst fram i vänster led. Detta för att man lättare ska hinna äta och dricka längst bak. I princip så körde vi så här hela loppet.

Det rullade på bra på vägen ner till Jönköping. Det var lätt motvind och lite kyligt i starten men körde ändå med bibs, cykeltröja och armvärmare i starten, det blev varmare under dagen så det var helt klart rätt val för mig. Vi hade bra fart och höll i princip tidsschemat hela vägen ner till Jönköping. Vi hade sedan vårt depåstopp och rullade vidare mot nästa stopp som skulle vara i Boviken. Någonstans mellan Fagerhult och Hjo blir det en plötslig inbromsning långt fram i klungan när en bil och en motorcykel tränger sig in framför. Detta resulterar i att en i gruppen går i marken och tar med sig en kille som ligger i svansen. Jag och en annan i gruppen springer tillbaka, min kompis kollar hur det gick med han som ramlade medan jag håller koll och dirigerar trafik så de håller ut och ger plats. Efter ett par minuter kan vi sedan ge oss av och han som ramlade kan fortsätta med oss. Tyvärr blev han tvungen att släppa gruppen efter ett tag men tog sig i mål ändå. Fram till nu hade vi kört om väldigt många grupper samt andra som inte åkte i organiserade grupper och det hade slitigt ganska mycket på gruppen. Nu började en del bli trötta och lägger sig efter våra grindvakter för att äta och dricka under lite lugnare former.

Under en av otaliga omkörningar tappar vi tyvärr de som ligger efter grindvakterna och när vi närmar oss Boviken så ser vi att vi ligger ett par minuter före tidsschemat så vi bestämmer oss för att vänta tills vi ligger precis på schemat för att ge dem chansen att komma ikapp igen. Vi tar också extra bullar och är beredda ett dela på vätskan om de inte hinner fylla på sina flaskor. Här sker det dock någon miss i kommunikationen för nu står vi och väntar ett par minuter extra för att vänta in dem som vi tappat men vad ingen berättade för oss ledare var att de passerade oss medan vi var och fyllde på vätska. Detta fick jag sedan reda på i mål.

Vätternrundan 2018 Fredrik Malmgren

Efter Boviken så körde vi på bra och låg före tidsschemat. Någonstans efter Boviken började jag komma in i en rejäl svacka. Vi kom till en backe och innan den så kändes det bra men en bit in tvärdog mina ben, kändes som jag knappt hade styrfart för en stund. Kämpade mig upp men nu var jag tvungen att gå bak och lägga mig efter grindvakterna för att vila och få i mig en massa ny energi. Låg där ett tag och sedan kändes det bättre. Gick då med två varv men kände ganska snabbt att det fortfarande saknades krut i benen så jag gick ner igen en stund till. Försökte fokusera på annat än tröttheten så jag coachade gruppen från baksätet ett tag till och såg till att vi höll tidsschemat. Någonstans runt Hammarsundet så blev det som vanligt väldigt mycket bilar som vi behövde ta oss runt. Fick ofta köra på ett led och det blev väldigt ryckigt och stökigt. Vi kom tillslut förbi denna struliga del och vi låg fortfarande bra till tidsmässigt. Nu började jag få tillbaka energin i benen och jag började vara med och rotera igen.

Sträckan från Medevi när man kommer in på den lite smalare vägen är alltid lite oroande för det är massor av omkörningar av trötta cyklister men det gick bra och vi höll bra fart hela vägen in mot mål utan att tokköra eller riskera att hamna i någon trasslig situation som kan resultera i ytterligare en vurpa.

Vi rullar sedan in i mål på två fina led på tiden 8:41 och vi klarar alltså måltiden med 7 minuter. Möter efter ett tag våra tre kompisar som passerade oss när vi stod och väntade vid depån i Boviken. De hade precis gått i mål minuten före oss efter att ha hängt på andra grupper.

Nu är cykelsäsongen slut och jag blickar framåt mot Vansbrosimningen och Lidingöloppet. Jag ska försöka få in lite träning på rullskidor också. Har inte kört så mycket på dem fast jag haft dem ett par år nu. Hoppas att det blir mer av detta i år.

Det här inlägget postades i En svensk klassiker, Tävlingar, Tävlingsrapport, Vätternrundan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *